Wij zijn nog volop in opbouw. Steun ons met een donatie!
Partij Helder
  • Home
  • Standpunten
    • Programma
    • Kernpunten
    • Manifest Partij Helder
    • Onze droom
    • Vragen & Antwoorden
    • Grondwet
  • Over ons
    • Nieuws
    • Kandidaten Partij Helder
    • Team Partij Helder
    • Initiatiefnemer
    • Vereniging
    • Contact
    • Cookies en privacy
  • Samen werken
    • Meedoen
    • Doneren
    • Partners en fotografen
    • Vacatures
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar X
Zorg_Administratie

Bestuur – overheid efficiënter en klantvriendelijker

in Overheid en Politiek in NL agile besturen, agile governement, bedrijven centraal, bibliotheken, burgers centraal, egovernment, evidence based, innovatie, lean, loketten, standaardisatie, subsidies, wonen

Bestuur: functioneren overheid kan efficiënter en klantvriendelijker

Het traject van de corona-app is niet bepaald een schoolvoorbeeld. Het laatste deel van het traject, met veel openheid en input van externen, is dat kennelijk wel. Dit traject, maar ook de vele kostbare fout gelopen IT projecten zijn voorbeelden van een overheid die efficiënter kan en moet functioneren, al was het maar omdat het om ons belastinggeld gaat.
Maar niet alleen de eenmalige projecten, maar ook de diensten kunnen efficiënter. De digitale overheid en andere publieke instellingen zijn nu nog teveel gericht op de eigen processen per instelling, ministerie, subsidiegever e.a. Dezelfde gegevens moeten  keer op keer worden aangeleverd, vaak per instelling weer net anders. De Toeslagenaffaire heeft laten zien dat het zelfs bij 1 instelling voor de burger een drama kan zijn, omdat basisprincipes als het goed beschrijven en bewaren van informatie al niet kunnen worden nageleefd. 

De eigen voordelen per instelling, zoals kostenbesparing door efficiency, wegen nu nog te zwaar. Die situatie moet worden omgedraaid, waarbij het uitgangspunt is dat de overheid het de burger, het bedrijf of de organisatie zo makkelijk mogelijk maakt. En bij voorkeur komt de overheid informatie (op een veilige manier) halen, en verplicht niet de burger de informatie te komen brengen. 

Er zullen daarom versneld portals moeten komen waar burgers, bedrijven en organisaties éénmalig hun informatie aanleveren en daarop bijwerken. De betreffende subsidiegever kan dan alleen de specifieke informatie opvragen die echt noodzakelijk is. 

Ook kunnen zij toegang geven aan instellingen om hun informatie daar automatisch aan te leveren of bij te houden. Mijnbelastingdienst.nl en Mijnpensioenoverzicht.nl zijn een goed voorbeeld van de samenwerking voor het aanleveren van informatie op 1 plek. 

Overheden en andere publieke instellingen kunnen vervolgens de benodigde informatie ophalen, binnen de gewenste instellingen van privacy en concurrentiegevoeligheid. En een ander voordeel: de honderden innovatie- en subsidieloketten kunnen anoniem kandidaten zoeken en hun regeling aanbieden, in plaats van omgekeerd. Daarmee kan de overheid haar burgers en bedrijven de meeste toegevoegde waarde leveren voor de laagste mogelijke kosten. 

Klantvriendelijkheid

De Belastingdienst is ondertussen bij de meeste Nederlanders wel het voorbeeld van hoe je niet met burgers om moet gaan. Nog erger is dat het kennelijk bij de premier en ministers ook niet zo is dat het belang van de burgers voorgaat. Het eigen functioneren en indekken tegen risico’s in de Tweede Kamer lijkt prioriteit te hebben. OM te beginnen zal, wat Partij Helder betreft, de Belastingdienst daarom de komende 4 jaar onder externe curatele gesteld moeten worden, of in ieder geval net zolang tot zij en de bewindslieden bewezen klantvriendelijker denken en handelen.

Informatie uitwisselen met de overheid, subsidie- en innovatieloketten e.a.

Nu nog een loket per instelling

De digitale overheid is nu nog teveel gericht op de eigen processen per instelling, ministerie, subsidiegever e.a. Dezelfde gegevens worden keer op keer aangeleverd, maar vaak per instelling weer net anders. De eigen voordelen per instelling, zoals kostenbesparing door efficiency, wegen nu nog te zwaar. En het aantal loketten is nog veel te hoog.

Portal voor bedrijven en organisaties

Er zal daarom een portal moeten komen voor bedrijven en organisaties waarmee zij informatie één keer opslaan en vervolgens ter beschikking stellen aan derden bij aanvragen. Overheden en andere publieke instellingen kunnen daar de informatie ophalen, binnen de gewenste instellingen van privacy en concurrentiegevoeligheid. Denk aan informatie voor vergunningen, innovatiesubsidies e.a. Andere voorbeelden zijn de verplichte instanties als CBS e.d. Een voorbeeld: de honderden innovatieloketten kunnen kandidaten zoeken en hun regeling aanbieden, in plaats van omgekeerd. Dit zal tot gevolg hebben dat de instanties meer moeten samenwerken op het gebied van standaardisatie van data, formats e.a.

Portal voor burgers

Een vergelijkbare portal zal worden ontwikkeld voor burgers, waar aanvragen, uitkeringen, subsidieaanvragen voor zonnepanelen en vergunningen kunnen worden ingediend en gevolgd. Dit is o.a. een punt in de zorg. Mantelzorgers zijn vaak wekelijks uren bezig met zaken uitzoeken, aanvragen en verantwoorden. Een dergelijke portal wordt mogelijk door andere noodzakelijke maatregelen in de zorg, zoals standaardisatie. Belangrijke functie in deze portal is de mogelijkheid om privacy- en data-rechten eenvoudig te beheren: wie mag wat zien, en wat niet. Op termijn is dit uitbreidbaar richting websites die toegang vragen tot persoonlijke gegevens.

Echte loketten blijven

Tegelijkertijd zal een redelijk minimum aan fysieke kantoren moeten gegarandeerd waar de ‘niet-digitalen’ (1,2 miljoen), maar ook bijv. buitenlanders of asielzoekers terecht kunnen. Een voorbeeld: de ‘blauwe envelop’ van de Belastingdienst zal moeten blijven zolang dat nodig is om iedereen te bereiken. De Belastingdienst wil iets van de burger, en heeft dus zelf de plicht de informatie te brengen; het is niet de plicht van de burger de informatie te halen. Dit geldt ook voor banken, ziekenhuizen e.a. instellingen. Ons voorstel is daarom om in elke woonkern of wijk of klein dorp een minimum voorziening te garanderen van bibliotheek-postkantoor-bank-zorgpost.

eGovernment uitbreiden

Wikipedia: De Verenigde Naties omschrijft e-government als een permanente betrokkenheid van overheden met het oog op het verbeteren van de relaties tussen private personen en de overheidssector door een betere, effectieve en efficiëntie dienstverlening, betere informatie en kennis. (“A permanent commitment by government to improve the relationship between the private citizen and the public sector through enhanced, cost-effective and efficient delivery of services, information and knowledge.”) De nadruk ligt hierbij op het permanent karakter van de inspanningen en op het verbeteren van de relaties tussen overheid en burger. Zoals bij zoveel beleidsterreinen is er in Nederland geen duidelijke visie op het gebied van eGovernment. Partij Helder stelt voor om deze te ontwikkelen en uit te voeren.

Agile government ontwikkelen

Agile Govleaders: “Agile methods have been favored in private sector industries for almost a decade. More recently, governments have begun to realize that they can serve citizens more effectively by adopting agile and increasing transparency and collaboration. Involving users throughout every project, agile methods allow agencies to use tax dollars efficiently, deliver better services, and modernize legacy software with less risk. Benefits: The U.S. federal TechFAR Handbook highlights six key reasons why government should adopt agile for IT project management and development.

  • Improvement in investment manageability and budgetary feasibility
  • Reduction of overall risk
  • Frequent delivery of usable capabilities that provide value to customers more rapidly
  • Increased flexibility
  • Creation of new opportunities for small businesses
  • Greater visibility into contractor performance”.

Agile government als ‘vak’ is nog in ontwikkeling maar onze definitie is de volgende: zoveel mogelijk toegevoegde waarde leveren met zo min mogelijk inspanning en kosten conform de prioriteiten van de belanghebbenden. Die belanghebbenden zijn burgers, bedrijven en organisaties. De overheid zelf is natuurlijk ook een belanghebbende, maar vooral als organisatie die bijdraagt aan de belangen van de burgers en bedrijven die zij dient. Bij agile government ligt ook agile portfoliomanagement voor de hand, om activiteiten en projecten te prioriteren en in hun samenhang uit te voeren. Dit is ook precies wat nodig lijkt bij het huidige energiebeleid, volgens de aanbevelingen van de Rekenkamer.

++++++++++++++++++++++++++++++

NB: dit hoofdstuk moet nog worden verbeterd en aangevuld. Kunt u hieraan bijdragen? Mail ons dan naar info@partijhelder.nl.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://234.wpcdnnode.com/partijhelder.nl/wp-content/uploads/2020/12/zorg_administratie_pexels-pixabay-357514_med.jpg 1280 1920 Daan van Reenen https://234.wpcdnnode.com/partijhelder.nl/wp-content/uploads/2023/09/partijhelder-logo-groot.jpg Daan van Reenen2016-09-22 15:29:542025-06-09 13:48:38Bestuur – overheid efficiënter en klantvriendelijker
Misschien ook iets voor u
Corona-aanpak
Koningshuis

Met uw bijdrage kan Partij Helder verder groeien!

Onze partij groeit snel, en we zijn druk bezig met de website, mailen, statuten, persberichten en nog veel meer. En dat kost geld. Ondersteun ons met een donatie. NB: wij hebben de ANBI status!

Doneren

Mis niets! Volg het nieuws van Partij Helder

NB: u krijgt na inschrijving meteen een welkomstmail. Vergeet niet deze meteen naar uw Inbox te halen en ons toe te voegen aan uw 'veilige afzenders'. Anders blijft de nieuwbrief hangen in de Spam of Reclame folder.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Instemming*
'Akkoord met het privacybeleid' wil zeggen dat u als aanmelder van de nieuwsbrief akkoord gaat met het opslaan van uw gegevens op deze website (op een Europese server) en het verzenden naar en opslaan op de website van onze email-provider (eveneens op een Europese server).
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Bron op website
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Rol van contact
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Inhoudsopgave

Ons Team

Daan van Reenen - Team Partij Helder | Partij Helder
Nina Monfils - Team Partij Helder | Partij Helder
Marc Huiberts - Team Partij Helder | Partij Helder

Jeroen Spoor - Team Partij Helder | Partij Helder
Kiril Tsvetkov - Team Partij Helder | Partij Helder
Ruud van der Zeijs - Team Partij Helder | Partij Helder

Ons Team

Vragen en Antwoorden

A

Weer een nieuwe partij? Is daar wel ruimte voor?

Weer een nieuwe partij? Is daar wel ruimte voor?

Wij denken natuurlijk zeker dat er ruimte is voor een partij die gewoon aan de slag wil om Nederland te verbeteren. En dat bewijs wordt dagelijks geleverd door mensen die zich bij ons willen aanmelden omdat ze eindelijk de partij hebben gevonden die ze zochten! Soms speelden ze zelf ook al met het idee om een duurzame en innovatieve partij op te richten, en zagen toen bij ons dat die al bestond! Dus: welkom!

Tags: Een land, een samenleving

Volg ons op Facebook

Nieuws

  • Mijn Keus platform logo | Partij Helder(c) Mijn Keus
    Duurzame keuzes voor alle dag: Mijn Keus5 december 2020 - 17:00
© Copyright Mijn Keus I 2020
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar X
Link naar: Onderwijs Link naar: Onderwijs OnderwijsOnderwijs - kind - docent geeft les | Partij HelderFoto door Arthur Krijgsman via Pexels Link naar: Geloof – of nationaliteit of afkomst Link naar: Geloof – of nationaliteit of afkomst Collega vrouwen | Partij Helder(c) PexelsGeloof – of nationaliteit of afkomst
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde
Cookies
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren. We hopen dat u hiermee akkoord bent, maar u kunt deze ook weigeren. Accepteer Meer info Weigeren Meer lezen
Cookies en privacy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN