Wij zijn nog volop in opbouw. Steun ons met een donatie!
Partij Helder
  • Home
  • Standpunten
    • Programma
    • Kernpunten
    • Manifest Partij Helder
    • Onze droom
    • Vragen & Antwoorden
    • Grondwet
  • Over ons
    • Nieuws
    • Kandidaten Partij Helder
    • Team Partij Helder
    • Initiatiefnemer
    • Vereniging
    • Contact
    • Cookies en privacy
  • Samen werken
    • Meedoen
    • Doneren
    • Partners en fotografen
    • Vacatures
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar X
Tweede Kamer - leeg | Partij Helder(c) Husky cc

Bestuur – kwaliteit besluitvorming en transparantie

in Overheid en Politiek in NL besluitvorming, evaluatie-paragraaf, evidence based, lange termijn, lobbyparagraaf, rapporten, RIVM, transparantie, WODC

Bestuur – kwaliteit besluitvorming en transparantie

Veel besluitvorming door regering of parlement vindt plaats op partijpolitieke gronden of tactische overwegingen. Er worden door kabinet en parlement daarnaast veel specifieke maatregelen genomen die niet onderdeel zijn van een meer omvattende aanpak van een probleem. Veel specifieke maatregelen zijn reacties op berichten over incidenten in de media of zijn een klein haalbaar stukje in een veel complexere puzzel. De situatie bij de Belastingen is een voorbeeld waar dat toe kan leiden. 

Tenslotte worden er door gezaghebbende instituten gevraagd en ongevraagd rapporten uitgebracht, die zonder uitgebreide toelichting ter zijde kunnen worden geschoven als de inhoud niet bevalt. Nog erger is de houding ten opzicht van het RIVM waar niet alleen de onderzoeksmethode voor wordt bepaald, maar ook de uitkomsten tactisch worden afgestemd.

Ons voorstel is om wetsvoorstellen en andere maatregelen veel explicieter te baseren op wetenschappelijke inzichten en ervaringen, rapporten en bevindingen uit het verleden. 

Daarnaast zal in alle rapporten en adviezen precies moeten worden aangegeven welke opdrachten en tussentijdse aanwijzingen zijn gegeven en welke tekstwijzigingen precies zijn doorgevoerd op verzoek van het ministerie. 

Verder zullen alle voorstellen voorzien moeten worden van niet alleen een lobby-paragraaf maar ook een evaluatie-paragraaf.  Maatregelen zullen daarbij steeds in korte-, middellange- en lange termijn kader moeten worden geplaatst.

En tenslotte gaan wij streven naar vergaande transparantie: welke wet werkt, welke subsidie levert iets op, wie geeft relatief veel geld uit, met wie is er gelobbyd voor dit besluit? Het gaat immers om onze stem en ons belastinggeld.

Partij Helder is van mening dat alleen met deze maatregelen de kwaliteit van de besluitvorming groter zal worden. Ook zal hierdoor het vertrouwen in de besluitvorming weer terugkomen. 

Praktijk

Van veel wetten die zijn aangenomen, ook door de Eerste Kamer, was vanaf het begin niet duidelijk wat die precies wanneer zouden opleveren. In 2016, bij de evaluatie van de besparingswetten uit 2012 is duidelijk geworden dat er van de 512 voorgenomen wetten 488 zijn uitgevoerd (dat klinkt positief), maar dat het eigenlijk niet duidelijk is wat de effecten zijn geweest. Het begrotingstekort is weliswaar gedaald, maar daar hebben ook andere factoren een rol gespeeld. Aangezien veel maatregelen directe en vaak grote effecten hebben gehad op burgers en bedrijven, zou het toch logisch zijn om te verwachten dat het meten van de effecten bij het opstellen en goedkeuren van de wet zouden zijn meegenomen.

Sinds die tijd is de situatie niet verbeterd.

Parlementaire enquêtes, rapporten en onderzoeken

Er worden parlementaire enquêtes en andere belangrijke onderzoeken gedaan bij issues met grote impact op de samenlevingen. Onze volksvertegenwoordigers hebben deze bevindingen met veel moeite weten te ontfutselen aan vaak zeer complexe dossiers. Het staat regeringen nu vrij om de moeizaam verkregen inzichten vervolgens eenvoudig terzijde te schuiven, bijvoorbeeld omdat maatregelen niet passen op partijpolitieke gronden of tactische overwegingen richting de verkiezingen. Recent is dat gebeurd met bevindingen rondom IT projecten. Dit soort enquêtes zijn kostbaar, en het kost de volksvertegenwoordigers veel tijd.

Ons voorstel is tweeledig. Er moet een veel explicietere verantwoording komen waarin punt voor punt wordt uitgelegd op welke gronden aanbevelingen (niet) worden overgenomen. Daarnaast zouden in maart 2021, bij de vorming van de nieuwe coalitie, dit soort bevindingen meteen gebruikt moeten worden als input.

Onderbouwing en toetsing

In het algemeen is het ons voorstel om wetsvoorstellen en andere maatregelen veel explicieter te baseren op wetenschappelijke inzichten en ervaringen en bevindingen uit het verleden. Daarnaast zullen alle voorstellen voorzien moeten worden niet alleen van een lobby-paragraaf maar ook van een toets-paragraaf. De maatregel is kennelijk bedoeld om een effect te bereiken. De vraag is dan: welk effect en wanneer en hoe kunnen we zien of het werkt?

Waan van de dag

Er worden door kabinet en parlement veel specifieke maatregelen genomen die niet onderdeel zijn van meer omvattende aanpak van een probleem. Zo kan het voorkomen dat maatregelen elkaar tegenwerken. Er wordt bijv. ontwikkelingshulp gegeven aan een land in Afrika dat door onze handelsbeperkingen zijn producten niet goed in Europa kan verkopen. Veel specifieke maatregelen zijn reacties op berichten over incidenten in de media. Verontwaardiging over een patiënt die buiten de boot valt leidt tot aanpassing van het systeem, maar daarmee wordt het systeem complexer en waarschijnlijk minder effectief.

‘Evidence based’ is nu niet evident

Men zou denken dat inzichten uit wetenschappelijk onderzoek maar ook ‘evidence’ uit parlementaire enquetes e.d. een sterke positie hebben in de besluitvorming bij regering en parlement. Toch worden rapporten en aanbevelingen eenvoudig opzij geschoven; deels ten gunste van de ‘inzichten’ van lobbypartijen. Daarnaast wordt er nog teveel geredeneerd vanuit wat de partij vindt en hoe de partij zich wil profileren (niet alleen in verkiezingstijd). Dit gebeurt ondanks het feit dat bijvoorbeeld uit wetenschappelijk onderzoek of een (enquête-) rapport een andere conclusie beter is.

Wij pleiten ervoor dat regering en parlement moeten verantwoorden waarom zij wat wel en wat niet van de aanbevelingen omzetten in beleid.

Van klokkenluiders naar continue verbeteren

Na een zeer lange aanloop zijn er nu eindelijk betere constructies voor klokkenluiders. Die moeten voorlopig zeker blijven. De noodzaak van deze constructies laat alleen wel zien dat de houding in betrokken organisaties nog teveel intern gericht is (geen vuile was buiten) en dat continue verbeteren nog niet vanzelfsprekend is. (Dan is immers een klokkenluider niet nodig).

Ongezonde relatie met onafhankelijke instituten

Kwalijk tenslotte is de houding t.o.v. het RIVM waar niet alleen de onderzoeksmethode voor wordt bepaald, maar ook de uitkomsten tactisch worden afgestemd. Het WODC is een eerder voorbeeld uit 2017, toen Nieuwsuur onthulde dat ambtenaren van Justitie hadden geprobeerd zich te bemoeien met wetenschappelijk onderzoek naar het Nederlandse drugsbeleid. De huidige minister van justitie Ferd Grapperhaus moest er pijnlijke conclusies over trekken, toen hij zich in 2018 in de Kamer verantwoorde. Justitie had inderdaad driemaal een ‘onbehoorlijk’ dikke vinger in de pap gehad bij onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn. En hij gaf de klokkenluider een compliment, maar liet haar ook maandenlang afluisteren.

Korte-, middellange- en lange termijn

Daarnaast zouden maatregelen waar maar mogelijk altijd bekeken worden vanuit drie dimensies van korte-, middellange- en lange termijn. Toegepast op integratie en acceptatie bij autochtone en allochtone Nederlanders zou dat bijvoorbeeld zijn:

  • korte termijn – bijv. snel en hard ingrijpen bij onlusten in wijken; cameratoezicht versterken voor zolang als nodig
  • middellange termijn – buurtzorgers en observatieteams in de wijk; maatschappelijk werk; verzuimbegeleiding; actieve sollicatiebegeleiding
  • lange termijn  – alfabetisering, inburgering; kennis verspreiden over bevolkingsgroepen onderling en hun geloof en gebruiken vanaf de basisschool.

Transparantie

Vervreemding zal er altijd zijn. Beleidsmakers zullen dus altijd belastinggeld uitgeven zonder te voelen wat het echt waard is of besluiten nemen zonder te voelen wat de maatregelen voor echte burgers betekenen. Maar het kan wel zo min mogelijk. Den Haag moet kennelijk tegen zichzelf beschermd worden. We zijn niet voor landelijke referenda, maar voor ‘hyper-transparantie’. Zonder transparantie worden er ondemocratische of zelfs onwettige deals gesloten door ministeries, partijen, lobbyclubs. Goede open data wordt daarom overal verplicht. En vervolgens hypertransparantie: welke wet werkt, welke subsidie levert iets op, wie geeft relatief veel geld uit, met wie is er gelobbyd voor dit besluit? Het gaat immers om onze stem en ons belastinggeld. Alleen met transparantie kan het vertrouwen weer terugkomen.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://234.wpcdnnode.com/partijhelder.nl/wp-content/uploads/2020/08/tweede_kamer_1024px-plenaire_zaal-e1607876072229.jpg 629 960 Daan van Reenen https://234.wpcdnnode.com/partijhelder.nl/wp-content/uploads/2023/09/partijhelder-logo-groot.jpg Daan van Reenen2016-09-22 14:28:182025-06-09 13:48:40Bestuur – kwaliteit besluitvorming en transparantie
Misschien ook iets voor u
Corona-aanpak
Koningshuis

Met uw bijdrage kan Partij Helder verder groeien!

Onze partij groeit snel, en we zijn druk bezig met de website, mailen, statuten, persberichten en nog veel meer. En dat kost geld. Ondersteun ons met een donatie. NB: wij hebben de ANBI status!

Doneren

Mis niets! Volg het nieuws van Partij Helder

NB: u krijgt na inschrijving meteen een welkomstmail. Vergeet niet deze meteen naar uw Inbox te halen en ons toe te voegen aan uw 'veilige afzenders'. Anders blijft de nieuwbrief hangen in de Spam of Reclame folder.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Instemming*
'Akkoord met het privacybeleid' wil zeggen dat u als aanmelder van de nieuwsbrief akkoord gaat met het opslaan van uw gegevens op deze website (op een Europese server) en het verzenden naar en opslaan op de website van onze email-provider (eveneens op een Europese server).
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Bron op website
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Rol van contact
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Inhoudsopgave

Ons Team

Daan van Reenen - Team Partij Helder | Partij Helder
Nina Monfils - Team Partij Helder | Partij Helder
Marc Huiberts - Team Partij Helder | Partij Helder

Jeroen Spoor - Team Partij Helder | Partij Helder
Kiril Tsvetkov - Team Partij Helder | Partij Helder
Ruud van der Zeijs - Team Partij Helder | Partij Helder

Ons Team

Vragen en Antwoorden

A

Moet dit? Ik heb geen zin meer om me erover op te winden.

Geen zin meer in politiek?

Er zijn inderdaad veel mensen die geen zin meer hebben om zich erover op te winden. Die in de krant stukken overslaan en die bij het nieuws snel wegzappen als politiek aan bod komt. Vaak is dat langzaam gegroeid. Teveel zaken worden maar niet opgelost, en er lijkt steeds meer bij te komen. En we kunnen het toch niet beïnvloeden, laat staan ten goede keren!

Het kan wel

Nou; daar zijn wij het niet mee eens. Het kan wel, als we maar met genoeg mensen zeggen: ‘en nu is het genoeg’. En daarom is Partij Helder er.

We kunnen helaas niet niets doen. Er blijft teveel liggen van lastige kwesties, die een lange termijn oplossing nodig hebben. Er zijn te weinig woningen, de boeren weten niet waar ze aan toe zijn, in de zorg moet veel aangepakt worden, en op duurzame energie scoren we het slechtst van de hele EU en integratie en discriminatie zijn nu weer weggemoffeld, maar daar moeten we toch ook echt iets mee.

Er moet nu iets gebeuren

We zijn nu dus in een situatie beland waarin we iets moeten doen. Voor iets wat toch vanzelfsprekend is: normaal leven in Nederland?! Helaas, dat is niet meer vanzelfsprekend. Dus we moeten van die bank af en opkomen voor ons Nederland.

In Ons Nederland kun je betaalbaar wonen, krijgen je kinderen elke dag goed les, is er goede zorg voor iedereen, kun je goed ondernemen en innoveren e.a. en worden we met zijn allen langzaam maar zeer zeker duurzamer.

Meld u dus aan voor de nieuwsbrief!

Wie weet denkt u over een tijdje dat er toch wel eens iets zou kunnen veranderen …..

Tags: Partij Helder, verzet

Volg ons op Facebook

Nieuws

  • Mijn Keus platform logo | Partij Helder(c) Mijn Keus
    Duurzame keuzes voor alle dag: Mijn Keus5 december 2020 - 17:00
© Copyright Mijn Keus I 2020
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar X
Link naar: Justitie: rechtsgelijkheid en -kwaliteit Link naar: Justitie: rechtsgelijkheid en -kwaliteit Justitie: rechtsgelijkheid en -kwaliteitrechter | Partij HelderPixabay nog Link naar: Onderwijs Link naar: Onderwijs Onderwijs - kind - docent geeft les | Partij HelderFoto door Arthur Krijgsman via PexelsOnderwijs
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde
Cookies
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren. We hopen dat u hiermee akkoord bent, maar u kunt deze ook weigeren. Accepteer Meer info Weigeren Meer lezen
Cookies en privacy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN