Tag Archief van: innovatie

Zorg: medewerkers en organisaties

Zorg: medewerkers en organisaties

Samenvatting

Toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg, inclusief ouderenzorg en jeugdzorg.

Standpunten Partij Helder

  • Zorgmedewerkers: waardering terugbrengen en administratie vereenvoudigen (o.a. met AI)
  • Zorgfinanciering veel simpeler zodat kosten en opbrengsten goed kunnen worden gevolgd
  • Eigen verantwoordelijkheid in de zorg, ook voor zorgverleners. Preventie en stoppen met nodeloze handelingen en medicijnen wordt de basis.
  • Standaardisatie van processen, informatie, apps e.a. innovatie etc
  • Verborgen kosten uit het systeem w.o. handelingen die al onnodig zijn verklaard of zelf gebouwde software!
  • Salarissen en bijverdiensten van artsen in dienst onderzoeken; gelijktrekken verschillende specialismen o.b.v. elementen als nachtdiensten e.a.
  • Artsen met eigen BV in zorginstellingen: betalen voor ‘leads’ (verwijzingen), marktconforme huur
  • Innovatie en efficiency: hele traject t/m genezing volgen met gebruik van veilige Big Data eb AI systemen voor beslisondersteuning, evaluatie medicijnen e.a.
  • Innovatie: ontwikkelen robots voor aan het bed
  • Zorgorganisaties toetsen op kwaliteit bestuur, gewenste financieel bestuur, overwinsten, noodzakelijke buffers voor 6 maanden bij faillissement
  • Marktwerking: focussen op kwaliteit, en niet alleen op prijs; waar nodig standaardtarieven en meer onderscheid maken tussen verschillende niveaus van complexiteit

Zorg: medewerkers en organisaties

Samenvatting

Toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg, inclusief ouderenzorg en jeugdzorg.

Standpunten Partij Helder

  • Zorgmedewerkers: waardering terugbrengen en administratie vereenvoudigen (o.a. met AI)
  • Zorgfinanciering veel simpeler zodat kosten en opbrengsten goed kunnen worden gevolgd
  • Eigen verantwoordelijkheid in de zorg, ook voor zorgverleners. Preventie en stoppen met nodeloze handelingen en medicijnen wordt de basis.
  • Standaardisatie van processen, informatie, apps e.a. innovatie etc
  • Verborgen kosten uit het systeem w.o. handelingen die al onnodig zijn verklaard of zelf gebouwde software!
  • Salarissen en bijverdiensten van artsen in dienst onderzoeken; gelijktrekken verschillende specialismen o.b.v. elementen als nachtdiensten e.a.
  • Artsen met eigen BV in zorginstellingen: betalen voor ‘leads’ (verwijzingen), marktconforme huur
  • Innovatie en efficiency: hele traject t/m genezing volgen met gebruik van veilige Big Data eb AI systemen voor beslisondersteuning, evaluatie medicijnen e.a.
  • Innovatie: ontwikkelen robots voor aan het bed
  • Zorgorganisaties toetsen op kwaliteit bestuur, gewenste financieel bestuur, overwinsten, noodzakelijke buffers voor 6 maanden bij faillissement
  • Marktwerking: focussen op kwaliteit, en niet alleen op prijs; waar nodig standaardtarieven en meer onderscheid maken tussen verschillende niveaus van complexiteit

Economie: boeren

Samenvatting

Duurzame landbouw en veeteelt in de schaarse ruimte in NL kan alleen nog maar samengaan met gezondheid van mensen, dieren en natuur als we nu eindelijk keuzes maken.

Standpunten Partij Helder

  • Beleid: combinatie van eindelijk lange termijn visie en knopen doorhakken
  • In ons kleine landje is weinig plek, en die moeten we gebruiken voor landbouw en veeteelt die goed is voor mensen, dieren en natuur. En ook voor defensie, water en woningbouw. Kortom: kiezen!
  • Wat blijft: efficiënte, goed renderende maar duurzame landbouw en veeteelt, vooral op de beste locaties die in ons kleine landje te vinden zijn
  • Innovatie: verticale landbouw, kweekvlees etc.
  • 0% BTW op biologische producten voor betaalbaarheid gezonde producten (en dus groeimarkt)

Economie: bedrijven

Samenvatting

Keuzes maken, minder bureaucratie en slimmer

Standpunten Partij Helder

  • Uitgangspunt: goede lange termijn winsten door investeren in productiviteit en medewerkers, en eerlijk belasting betalen in Nederland.
  • Minder bureaucratie en regeldruk en meer ruimte voor initiatief maar wel binnen standaardisatie en minder polderen
  • Gelijkheid: gelijke kansen maar nu echt
  • Efficiency: ondernemers makkelijk maken met 1 loket voor alle overheidszaken, subsidies, regelingen en -vragen. Belastingstelsel versimpelen.
  • MKB, de echte banen- en innovatie motor, wordt straks net zo verwend als grote bedrijven.
  • Gelijke kansen op subsidies, leningen van banken, innovatie
  • Nederland investeert in bedrijven met subsidies etc. zolang de verhouding tussen dividend en ingekochte aandelen t.o. investeringen in duurzaamheid en productiviteit en medewerkers goed is, er buffers zijn en de juiste belasting wordt betaald, in Nederland!
  • Nederland is een klein land dat keuzes moet maken, voor intern en binnen de EU. Meer rationele keuzes: dus meer steun voor Eindhoven, AI en Robotica. Geen heilige huisjes bij chemie, landbouw, veeteelt, luchtvaart, Schiphol en Hoogovens.

Drijvende zelfvoorzienende stad

Drijvende zelfvoorzienende stad

Partij Helder is ondernemend, toekomstgericht en pragmatisch. Innovatie staat daarom bij ons hoog in het vaandel. En dus

  • gaan we een drijvende stad bouwen, die volledig zelfvoorzienend is
  • een afspiegeling van de Nederlandse bevolking
  • de nieuwste duurzame technieken kunnen daar worden ontwikkeld en toegepast
  • een prachtig exportproduct voor Nederland
  • en … een goede bijdrage aan onderzoek voor leven op het water of in de ruimte
  • eerst één stad, en dan nog één, en nog één ….

Waarom?

De zeespiegel gaat stijgen en er overal op de wereld groepen mensen zullen komen die of in hoger gelegen gebieden moeten gaan wonen, of op het water.

En dus gaat Nederland …

Zo’n stad ontwikkelen, zelfvoorzienend. Een prachtig innovatieproject is waar we veel van kunnen leren (en die kennis exporteren). En het is een echt Hollands project is, waar we dan trots op kunnen zijn. We zetten geen mensen op de maan, maar bouwen wel een complete drijvende stad op zee!

Zorg_Administratie

Bestuur – overheid efficiënter en klantvriendelijker

Bestuur: functioneren overheid kan efficiënter en klantvriendelijker

Het traject van de corona-app is niet bepaald een schoolvoorbeeld. Het laatste deel van het traject, met veel openheid en input van externen, is dat kennelijk wel. Dit traject, maar ook de vele kostbare fout gelopen IT projecten zijn voorbeelden van een overheid die efficiënter kan en moet functioneren, al was het maar omdat het om ons belastinggeld gaat.
Maar niet alleen de eenmalige projecten, maar ook de diensten kunnen efficiënter. De digitale overheid en andere publieke instellingen zijn nu nog teveel gericht op de eigen processen per instelling, ministerie, subsidiegever e.a. Dezelfde gegevens moeten  keer op keer worden aangeleverd, vaak per instelling weer net anders. De Toeslagenaffaire heeft laten zien dat het zelfs bij 1 instelling voor de burger een drama kan zijn, omdat basisprincipes als het goed beschrijven en bewaren van informatie al niet kunnen worden nageleefd. 

De eigen voordelen per instelling, zoals kostenbesparing door efficiency, wegen nu nog te zwaar. Die situatie moet worden omgedraaid, waarbij het uitgangspunt is dat de overheid het de burger, het bedrijf of de organisatie zo makkelijk mogelijk maakt. En bij voorkeur komt de overheid informatie (op een veilige manier) halen, en verplicht niet de burger de informatie te komen brengen. 

Er zullen daarom versneld portals moeten komen waar burgers, bedrijven en organisaties éénmalig hun informatie aanleveren en daarop bijwerken. De betreffende subsidiegever kan dan alleen de specifieke informatie opvragen die echt noodzakelijk is. 

Ook kunnen zij toegang geven aan instellingen om hun informatie daar automatisch aan te leveren of bij te houden. Mijnbelastingdienst.nl en Mijnpensioenoverzicht.nl zijn een goed voorbeeld van de samenwerking voor het aanleveren van informatie op 1 plek. 

Overheden en andere publieke instellingen kunnen vervolgens de benodigde informatie ophalen, binnen de gewenste instellingen van privacy en concurrentiegevoeligheid. En een ander voordeel: de honderden innovatie- en subsidieloketten kunnen anoniem kandidaten zoeken en hun regeling aanbieden, in plaats van omgekeerd. Daarmee kan de overheid haar burgers en bedrijven de meeste toegevoegde waarde leveren voor de laagste mogelijke kosten. 

Klantvriendelijkheid

De Belastingdienst is ondertussen bij de meeste Nederlanders wel het voorbeeld van hoe je niet met burgers om moet gaan. Nog erger is dat het kennelijk bij de premier en ministers ook niet zo is dat het belang van de burgers voorgaat. Het eigen functioneren en indekken tegen risico’s in de Tweede Kamer lijkt prioriteit te hebben. OM te beginnen zal, wat Partij Helder betreft, de Belastingdienst daarom de komende 4 jaar onder externe curatele gesteld moeten worden, of in ieder geval net zolang tot zij en de bewindslieden bewezen klantvriendelijker denken en handelen.

Informatie uitwisselen met de overheid, subsidie- en innovatieloketten e.a.

Nu nog een loket per instelling

De digitale overheid is nu nog teveel gericht op de eigen processen per instelling, ministerie, subsidiegever e.a. Dezelfde gegevens worden keer op keer aangeleverd, maar vaak per instelling weer net anders. De eigen voordelen per instelling, zoals kostenbesparing door efficiency, wegen nu nog te zwaar. En het aantal loketten is nog veel te hoog.

Portal voor bedrijven en organisaties

Er zal daarom een portal moeten komen voor bedrijven en organisaties waarmee zij informatie één keer opslaan en vervolgens ter beschikking stellen aan derden bij aanvragen. Overheden en andere publieke instellingen kunnen daar de informatie ophalen, binnen de gewenste instellingen van privacy en concurrentiegevoeligheid. Denk aan informatie voor vergunningen, innovatiesubsidies e.a. Andere voorbeelden zijn de verplichte instanties als CBS e.d. Een voorbeeld: de honderden innovatieloketten kunnen kandidaten zoeken en hun regeling aanbieden, in plaats van omgekeerd. Dit zal tot gevolg hebben dat de instanties meer moeten samenwerken op het gebied van standaardisatie van data, formats e.a.

Portal voor burgers

Een vergelijkbare portal zal worden ontwikkeld voor burgers, waar aanvragen, uitkeringen, subsidieaanvragen voor zonnepanelen en vergunningen kunnen worden ingediend en gevolgd. Dit is o.a. een punt in de zorg. Mantelzorgers zijn vaak wekelijks uren bezig met zaken uitzoeken, aanvragen en verantwoorden. Een dergelijke portal wordt mogelijk door andere noodzakelijke maatregelen in de zorg, zoals standaardisatie. Belangrijke functie in deze portal is de mogelijkheid om privacy- en data-rechten eenvoudig te beheren: wie mag wat zien, en wat niet. Op termijn is dit uitbreidbaar richting websites die toegang vragen tot persoonlijke gegevens.

Echte loketten blijven

Tegelijkertijd zal een redelijk minimum aan fysieke kantoren moeten gegarandeerd waar de ‘niet-digitalen’ (1,2 miljoen), maar ook bijv. buitenlanders of asielzoekers terecht kunnen. Een voorbeeld: de ‘blauwe envelop’ van de Belastingdienst zal moeten blijven zolang dat nodig is om iedereen te bereiken. De Belastingdienst wil iets van de burger, en heeft dus zelf de plicht de informatie te brengen; het is niet de plicht van de burger de informatie te halen. Dit geldt ook voor banken, ziekenhuizen e.a. instellingen. Ons voorstel is daarom om in elke woonkern of wijk of klein dorp een minimum voorziening te garanderen van bibliotheek-postkantoor-bank-zorgpost.

eGovernment uitbreiden

Wikipedia: De Verenigde Naties omschrijft e-government als een permanente betrokkenheid van overheden met het oog op het verbeteren van de relaties tussen private personen en de overheidssector door een betere, effectieve en efficiëntie dienstverlening, betere informatie en kennis. (“A permanent commitment by government to improve the relationship between the private citizen and the public sector through enhanced, cost-effective and efficient delivery of services, information and knowledge.”) De nadruk ligt hierbij op het permanent karakter van de inspanningen en op het verbeteren van de relaties tussen overheid en burger. Zoals bij zoveel beleidsterreinen is er in Nederland geen duidelijke visie op het gebied van eGovernment. Partij Helder stelt voor om deze te ontwikkelen en uit te voeren.

Agile government ontwikkelen

Agile Govleaders: “Agile methods have been favored in private sector industries for almost a decade. More recently, governments have begun to realize that they can serve citizens more effectively by adopting agile and increasing transparency and collaboration. Involving users throughout every project, agile methods allow agencies to use tax dollars efficiently, deliver better services, and modernize legacy software with less risk. Benefits: The U.S. federal TechFAR Handbook highlights six key reasons why government should adopt agile for IT project management and development.

  • Improvement in investment manageability and budgetary feasibility
  • Reduction of overall risk
  • Frequent delivery of usable capabilities that provide value to customers more rapidly
  • Increased flexibility
  • Creation of new opportunities for small businesses
  • Greater visibility into contractor performance”.

Agile government als ‘vak’ is nog in ontwikkeling maar onze definitie is de volgende: zoveel mogelijk toegevoegde waarde leveren met zo min mogelijk inspanning en kosten conform de prioriteiten van de belanghebbenden. Die belanghebbenden zijn burgers, bedrijven en organisaties. De overheid zelf is natuurlijk ook een belanghebbende, maar vooral als organisatie die bijdraagt aan de belangen van de burgers en bedrijven die zij dient. Bij agile government ligt ook agile portfoliomanagement voor de hand, om activiteiten en projecten te prioriteren en in hun samenhang uit te voeren. Dit is ook precies wat nodig lijkt bij het huidige energiebeleid, volgens de aanbevelingen van de Rekenkamer.

++++++++++++++++++++++++++++++

NB: dit hoofdstuk moet nog worden verbeterd en aangevuld. Kunt u hieraan bijdragen? Mail ons dan naar info@partijhelder.nl.